Ewidencja gruntów i budynków (kataster nieruchomości) to jednolity dla całego kraju, systematycznie aktualizowany, zbiór informacji o nieruchomościach (gruntach, budynkach i lokalach), ich właścicielach oraz innych osobach fizycznych lub prawnych władających nieruchomościami. Ewidencja jest rejestrem urzędowym prowadzonym przez starostę lub prezydenta miasta (w przypadku miast na prawach powiatu). Zasady funkcjonowania ewidencji gruntów i budynków reguluje ustawa z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne (z późn. zm.).
W jakiej formie gromadzone są dane w ewidencji gruntów i budynków?
Dane gromadzone w ewidencji gruntów i budynków mają formę operatu ewidencyjnego. Operat ewidencyjny składa się z bazy danych prowadzonej w systemie teleinformatycznym i zbioru dokumentów, uzasadniających wpisy do bazy danych.
Jakie informacje są zawarte w ewidencji gruntów i budynków?
Ewidencja gruntów i budynków obejmuje informacje dotyczące:
1. Gruntów:
a) położenie,
b) granice,
c) powierzchnia,
d) rodzaje użytków,
e) klasy gleboznawcze (grunty rolne i leśne),
f) specyficznych danych o lasach (grunty leśne),
g) oznaczenie ksiąg wieczystych lub zbioru dokumentów.
2. Budynków:
a) położenie,
b) przeznaczenie,
c) funkcje użytkowe,
d) ogólne dane techniczne.
3. Lokali:
a) położenie,
b) funkcje użytkowe,
c) powierzchnia użytkowa.
4. Właściciela,
5. Osób (fizycznych lub prawnych) w których władaniu znajdują się grunty, budynki lub ich części – w odniesieniu do gruntów państwowych i samorządowych,
6. Miejsca zamieszkania lub siedzibę osób, o których mowa w pkt 4 i 5,
7. Wpisania nieruchomości do rejestru zabytków,
8. Wartości nieruchomości.
W jakim celu się prowadzi ewidencję gruntów i budynków?
Dane zawarte w ewidencji gruntów i budynków stanowi podstawę:
1. planowania gospodarczego,
2. planowania przestrzennego,
3. wymiaru podatków i świadczeń,
4. oznaczania nieruchomości w księgach wieczystych,
5. statystyki publicznej,
6. gospodarki nieruchomościami,
7. ewidencji gospodarstw rolnych.