Na wstępie pragnę podkreślić, iż nie każde źródło informacji o nieruchomościach, jest wiarygodnym źródłem. A tylko wiarygodnymi źródłami informacji o nieruchomościach będziemy się dziś zajmować. Do wiarygodnych źródeł informacji o nieruchomościach należą rejestry i dokumenty urzędowe, to znaczy prowadzone (lub wydane) przed odpowiednie organy administracji publicznej (państwowej i samorządowej), osoby oraz sądy, w zakresie swojej działalności, na podstawie odpowiednich przepisów prawa.
Dokumenty (rejestry) urzędowe stanowią dowód tego, co zostało w nich stwierdzone. Ze względu na swoją wiarygodność i moc dowodową są akceptowane jako zgodne z prawdą przez uczestników obrotu nieruchomościami, a także przez sądy i urzędy. Należy zaznaczyć, iż tylko oryginały dokumentów lub poświadczone za zgodność z oryginałem odpisy mają taką moc. Nie dotyczy to kopii dokumentów. Kopie nie mogą stanowić dowodu, a wyłącznie uprawdopodobnienie pewnych faktów. Wiarygodność dokumentów urzędowych może być podważona jedynie w specjalnym trybie.
Do urzędowych źródeł informacji o nieruchomościach należą w szczególności:
- Księga wieczysta (KW),
- Ewidencja gruntów i budynków/ kataster nieruchomości (EGiB),
- Kartoteka lokali,
- Plan miejscowy (Miejscowy Plan Zagospodarowania Przestrzennego – MPZP),
- Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy,
- Decyzja o warunkach zabudowy,
- Pozwolenie na budowę,
- Pozwolenie na użytkowanie
- Mapa zasadnicza,
- Ewidencja sieci uzbrojenia terenu,
- Ewidencja numeracji porządkowej nieruchomości,
- Rejestr zabytków,
- Tabele taksacyjne i mapy taksacyjne,
- Wykazy prowadzone przez urzędy skarbowe,
- Dokumenty będące w posiadaniu agencji, którym Skarb Państwa powierzył w drodze ustaw, wykonywanie praw własności i innych praw rzeczowych na jego rzecz (np. Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, Agencja Nieruchomości Rolnych, Wojskowa Agencja Mieszkaniowa),
- Akty notarialne znajdujące się w posiadaniu spółdzielni mieszkaniowych, dotyczących zbywania spółdzielczych praw do lokali,
- Umowy, orzeczenia, decyzje i inne dokumenty, będące podstawą wpisu do ksiąg wieczystych, rejestrów wchodzących w skład operatu katastralnego, a także wyciągach z operatów szacunkowych przekazywanych do katastru nieruchomości;
- Świadectwa charakterystyki energetycznej budynku, lokalu mieszkalnego lub części budynku stanowiącego samodzielną całość techniczno użytkową,
- Dziennik budowy,
- Książka obiektu,
- Operat szacunkowy.
—————————————————————-
Polecane: Inwestuj we własną niezależność! >>
—————————————————————-